Friday, February 18, 2011

PERATURAN KEMPEN

Sepanjang proses pilihan raya, calon atau wakil-wakil calon berhak menjalankan sebarang kempen yang dirasakan perlu berdasarkan ketetapan-ketetapan berikut:

1.    Kempen hanya boleh dimulakan selepas pengisytiharan calon dilakukan dan mesti dihentikan pada jam 12.00 tengah malam sebelum hari mengundi. Kempen pilihan raya adalah berbentuk:
a.    Pengedaran risalah atau surat
b.    Poster
c.    Ceramah tertutup dan ceramah umum
d.    Kempen dari kelas ke kelas atau dari asrama ke asrama
e.    Blog-blog peribadi atau kumpulan
  1. Calon hanya dibenarkan menampal poster, mengedar risalah, surat, ceramah atau sebarang kempen sekitar kawasan kampus sahaja.
  1. Calon-calon juga dibenar membentangkan dan memperjelaskan manifesto masing-masing pada bila-bila masa sepanjang tempoh berkempen. Mereka juga boleh menggunakan bilik kuliah, dewan atau sebarang tempat sekitar IPG Kampus Perlis setelah mendapat persetujuan daripada pihak Jabatan Hal Ehwal Pelajar (JHEP).
  1. JPRK dan JHEP akan memantau bahan-bahan kempen, ceramah-ceramah pilihan raya dan perhimpunan umum bagi memastikan peruntukan-peruntukan di bawah peraturan-peraturan pilihan raya dan peraturan IPG Kampus Perlis tidak dilanggar.
  1. Calon-calon dilarang untuk menyerang sensitiviti atau peribadi calon-calon lain atau pihak-pihak tertentu. Sekiranya berlaku, kelayakan calon akan dilucutkan.
  1. Pihak JPRK akan dari semasa ke semasa mengeluarkan garis-garis panduan kepada calon-calon yang bertanding jika perlu untuk memastikan pilihan raya berjalan secara aman.
  2. Semua bentuk kempen mesti ditamatkan pada jam 12.00 tengah malam sebelum hari mengundi. Semua bahan kempen seperti poster, sepanduk dan sebagainya perlu ditanggalkan dalam tempoh 3 hari selepas hari mengundi.

No comments:

Post a Comment